Movements of Air | Georges Didi-Huberman, Florian Dombois, Laurent Mannoni et al. (eds.)
CHF 45.00
The Photographs from Étienne-Jules Marey’s Wind Tunnels
The book «Movements of Air» reprints the breathtaking pictures of Étienne-Jules Marey, that he took between 1899 and 1901 during his scientific experiments with moving air and smoke, and complements them with two essays of Georges Didi-Huberman and Laurent Mannoni.
Laurent Mannoni accurately reflects Marey’s experimental approach. As the founder of the «graphic method,» Marey is also the developer of an aerodynamic wind tunnel. His experiments‘ photographs in fluid motion introduce us to a whole world of movements, turbulences and fluids. The resulting images influenced generations of scientists and artists alike.
Georges Didi-Huberman expands on the philosophical debates surrounding these aesthetically and technically instructive images. He makes Bergson the main interlocutor and even the secret commentator of the scientist’s experiments. Even though the scientist’s main interest was graphic information, Huberman shows us how the flow of all things draws the ingenious experimenter to a photographic practice that creates drags, streaks, expansions, and visual dances.
Marey’s wind tunnel photographs were therefore themselves causes of turbulence in the history of images. The two artists Florian Dombois and Christoph Oeschger explore the «graphical» vortices of the last 120 years and provide at the end of the book a collage from historical and contemporary material interlaced with their own image making in Dombois’s wind tunnel at the Zurich University of the Arts.
The book was published originally in French on the occasion of the exhibition «Mouvements de l’air» at the Musee d’Orsay. The texts are now available for the first time as an English translation.
Die Publikation [f: la répète] ist sowohl Dokumentation des gleichnamigen Rechercheprojekts als auch Skript für künftige performative Inszenierungen und stellt eine offene, weiterführende Handlungsaufforderung dar. Es enthält eine Art Logbuch, das Vorgänge und Ereignisse festhält und als zeitlich-inhaltliche Klammer funktioniert, sowie Auszüge der geführten Gespräche und schriftliche Verdichtungen. Als Materialfundus und fragmentarische Dokumentation benennt das Skript theoretische Referenzpunkte und beinhaltet verwendete Bild- und Textquellen. Es gibt Einblick in die Recherche- und Arbeitsprozesse und lässt die beteiligten Personen und Gäste zu Wort kommen. Zugleich intendiert die Textform immer auch das Moment der Überarbeitung: Die Gesprächsauszüge sind unterschiedlich stark verdichtet oder erweitert und forcieren Behauptungen ebenso wie Leerstellen. Das im Begriff «répète» angelegte Moment der Wiederholung geht mit dem Potenzial einher, stetig neue Leseweisen und Interpretationsspielräume zu erproben.
This is not a Gardening Book | Wander M. van Baalen, Jana Thierfelder, Patrick Müller (eds.) [E-Book PDF]
The cultivation of transdisciplinary practices. A work by many
This is not a Gardening Book collects essays and glossary entries that open new pathways for doing more-than-disciplinary educational work. The contributors to this volume – students, scholars, and artists from a diverse range of intellectual and disciplinary backgrounds – explore the transformative potential of education that does not stop at disciplinary and institutional borders. The book is meant to be taken up as a “tool to think with”. May it serve as a catalyst for thinking about and experimenting with new modalities of transdisciplinary teaching and learning.
204 pages, ZHdK and other universities, 2023
ISBN 978-3-003-09678-3
I lost time and space. Where am I? Erzählen von chronischen Schmerzen | Tabea Rothfuchs
Eine künstlerische Untersuchung zu chronischen Schmerzen
Was passiert mit der inneren und äusseren Welt eines Menschen, wenn kein medizinisches Verfahren die Ursache des erlebten Schmerzes (mehr) zu entziffern vermag? Wenn der Schmerz zum eigenständigen Krankheitsbild Chronischer Schmerz geworden ist?
137 Seiten, Zürcher Hochschule der Künste, 2021
ISBN 978-3-9524741-9-8