Breathtaking Greenhouse Parastructures | Luis Berríos-Negrón [E-Book PDF]
A supplement to the Arcades Project from a Caribbean Perspective [and a call for a careful practice of epistemológica].
Doctoral Thesis in Art Technology Design
Breathtaking Greenhouse Parastructures is a doctoral work that supplements the unfinished modern opus The Arcades Project [Das Passagen-Werk]. The supplement takes the form of a sculptural, historical, and technological deposition of ‹greenhouse› that presently oscillates between a past-background and future-foreground to Walter Benjamin’s ‹theatrical› handling of the Parisian arcades.
Berríos-Negrón’s Caribbean perspective projects an oscillating treatment of ‹greenhouse› as a prop from which to activate the following question: is colonial memory the drive of Global Warming? That core question has led to retrospectively hypothesise that the technology of ‹greenhouse› is—beyond metaphor—the illusory (dis)embodiment of the toxic binaries of interior & exterior that are still shaping Western technological frameworks, no less the natural sciences (and their histories). Because of that illusory, spectral, if paranormal power, ‹greenhouse› becomes at once the Western colonial enframing to both the messianic promise for conserving biological history, as well as the messianic remedy to suppress the traumata that are destining Global Warming. That potent (dis)embodied character leads Berríos-Negrón to set ‹greenhouse› as primary site to the geological timeline of the Anthropocene, as well as research specimen for a careful, life-affirming study and practice of object-relations and display he calls epistemológica.
Luis Berríos-Negrón is the first doctoral student to complete his PhD on the KTD programme, a collaborative transdisciplinary PhD programme established in 2015 between Konstfack and The Royal Institute of Technology, KTH.
This doctoral work has been made possible by the Konst Teknik Design / Art Technology Design doctoral programme between the Royal Institute of Technology (KTH) and Konstfack University of Arts, Crafts and Design of Sweden. The publication has also been funded by the Research Focus in Transdisciplinarity Programme of the Zürcher Hochschule der Künste (ZHdK).
Texturing Space. Towards an Exponential Cartography | Amélie Brisson-Darveau, Christoph Brunner (eds.)
CHF 25.90
Texture weaves and relates. It moves through things, holding them together, providing contours, shaping forms. This publication is an experimental and collaborative exploration of texture from an artistic, design and conceptual angle. Based on a year-long research process between Zürich and Hong Kong the book seeks to give an account of processes of texturing as practice and material effect in urban environments.
ID9606/2a-c. Dispositive eines Virus | Jana Vanecek
CHF 17.90
Ebola, Corona, Monkeypox. Mit den Epidemien und Pandemien der letzten Jahre haben sich auch die Geschäfte mit der medizinischen Biotechnologie immer schneller entwickelt. ID9606/2a-c. Dispositive eines Virus geht der Frage nach, wie biotechnologische Erfindungen als Bereiche kapitalistischer Investitionen politische Entscheidungen im Gesundheitswesen beeinflussen können.
178 Seiten, transversal, 2022
ISBN 978-3-903046-33-7
Die Publikation [f: la répète] ist sowohl Dokumentation des gleichnamigen Rechercheprojekts als auch Skript für künftige performative Inszenierungen und stellt eine offene, weiterführende Handlungsaufforderung dar. Es enthält eine Art Logbuch, das Vorgänge und Ereignisse festhält und als zeitlich-inhaltliche Klammer funktioniert, sowie Auszüge der geführten Gespräche und schriftliche Verdichtungen. Als Materialfundus und fragmentarische Dokumentation benennt das Skript theoretische Referenzpunkte und beinhaltet verwendete Bild- und Textquellen. Es gibt Einblick in die Recherche- und Arbeitsprozesse und lässt die beteiligten Personen und Gäste zu Wort kommen. Zugleich intendiert die Textform immer auch das Moment der Überarbeitung: Die Gesprächsauszüge sind unterschiedlich stark verdichtet oder erweitert und forcieren Behauptungen ebenso wie Leerstellen. Das im Begriff «répète» angelegte Moment der Wiederholung geht mit dem Potenzial einher, stetig neue Leseweisen und Interpretationsspielräume zu erproben.