Breathtaking Greenhouse Parastructures | Luis Berríos-Negrón [E-Book PDF]
A supplement to the Arcades Project from a Caribbean Perspective [and a call for a careful practice of epistemológica].
Doctoral Thesis in Art Technology Design
Breathtaking Greenhouse Parastructures is a doctoral work that supplements the unfinished modern opus The Arcades Project [Das Passagen-Werk]. The supplement takes the form of a sculptural, historical, and technological deposition of ‹greenhouse› that presently oscillates between a past-background and future-foreground to Walter Benjamin’s ‹theatrical› handling of the Parisian arcades.
Berríos-Negrón’s Caribbean perspective projects an oscillating treatment of ‹greenhouse› as a prop from which to activate the following question: is colonial memory the drive of Global Warming? That core question has led to retrospectively hypothesise that the technology of ‹greenhouse› is—beyond metaphor—the illusory (dis)embodiment of the toxic binaries of interior & exterior that are still shaping Western technological frameworks, no less the natural sciences (and their histories). Because of that illusory, spectral, if paranormal power, ‹greenhouse› becomes at once the Western colonial enframing to both the messianic promise for conserving biological history, as well as the messianic remedy to suppress the traumata that are destining Global Warming. That potent (dis)embodied character leads Berríos-Negrón to set ‹greenhouse› as primary site to the geological timeline of the Anthropocene, as well as research specimen for a careful, life-affirming study and practice of object-relations and display he calls epistemológica.
Luis Berríos-Negrón is the first doctoral student to complete his PhD on the KTD programme, a collaborative transdisciplinary PhD programme established in 2015 between Konstfack and The Royal Institute of Technology, KTH.
This doctoral work has been made possible by the Konst Teknik Design / Art Technology Design doctoral programme between the Royal Institute of Technology (KTH) and Konstfack University of Arts, Crafts and Design of Sweden. The publication has also been funded by the Research Focus in Transdisciplinarity Programme of the Zürcher Hochschule der Künste (ZHdK).
This open access book offers an original interdisciplinary overview of the role of haptic feedback in musical interaction. Divided into two parts, part I examines the tactile aspects of music performance and perception, discussing how they affect user experience and performance in terms of usability, functionality and perceived quality of musical instruments. Part II presents engineering, computational, and design approaches and guidelines that have been applied to render and exploit haptic feedback in digital musical interfaces.
285 Seiten (PDF), Springer International Publishing, 2018
ISBN 978-3-319-58316-7
This play sucks cause this is the only way to join the universe | Eirini Sourgiadaki
«This Play Sucks…» ist eine Pluri-Form im Umfeld eines künstlerischen Windtunnels in Zürich und dessen möglichen Unmöglichkeiten: ein unaufführbares Theaterstück, ein Jahreskalender, dem man nicht folgen kann, ein Tornado –onstage and backstage– Fotoalbum, und zur selben Zeit voller wirbelnder Metaphern, die unseren Geist testen. Geschrieben von der griechischen Schriftstellerin Eirini Sourgiadaki, diplomiert in Metaphorischem Denken & Handeln, und materialisiert von Florian Dombois und Viola Zimmermann zeigt dieses Buch «den einzig möglichen Weg, das Leben zu kontrollieren […], hier erstmals überhaupt öffentlich präsentiert, als bescheidener Beitrag zur Wissenschaft und für die Menschheit.»
120 Seiten, argobooks, 2018
ISBN 978-3-942700-95-5
Wirklich? | Lucie Bader Egloff, Anton Rey, Stefan Schöbi (Hg.) [E-Book PDF]
Strategien der Authentizität im aktuellen Dokumentarfilm
Ausgehend von zwei aktuellen Dokumentarfilmen, «Der Kick» (Andres Veiel) und «Zur falschen Zeit am falschen Ort» (Tamara Milosevic), die sich mit unterschiedlichen Verfahren demselben Mordfall widmen, rückt subTexte 02 die Frage des Wahrheitsgehaltes von nicht-fiktionalen Bildern in den Mittelpunkt. Können wir den technisch aufbereiteten Bilderwelten noch trauen? – In Gesprächen und Essays erörtern Filmschaffende, Theoretikerinnen und Theoretiker die gedanklichen und gestalterischen Prozesse, die zur individuellen Darstellung der vorgefundenen Wirklichkeit führen. Mit Beiträgen von Christoph Egger, Lucie Bader Egloff, Marille Hahne, Christian Iseli, Franz Reichle, Jan Sebening und Daniel D. Sponsel.